Dán mítosz a lakat nélkül hagyott biciklikről

A blog Facebook-oldalán pár napja a dániai biciklizés a téma, eddig arról volt szó, hogy Dánia biciklisnemzet-e (naná!), és hogy könnyű arrafelé biciklizni, mert Dánia lapos (hát nem annyira). De a harmadik tervezett téma, hogy Dániában csak úgy ott lehet hagyni a bicikliket az utcán, senki nem fogja elvinni, nos, ez érdemes arra, hogy hosszabban is írjak róla. Szóval lezárják Dániában a bicikliket vagy sem? 

"Otthagyom a biciklit, mert esik az eső!"

Elmesélek egy saját tapasztalatot: amikor a jütlandi népfőiskolán laktunk, egy évfolyamtársunk bebiciklizett a közeli kisvárosba, és leparkolta az iskola biciklijét a vasútállomás mellé. Aztán sajnos eleredt az eső, és neki nem volt kedve hazatekernie, inkább a buszt választotta. (Tegyük hozzá, ez a fiú nem dán volt, egy dánt sosem zavarna az eső.) A buszközlekedés viszont nem olcsó, így egyre halogatta, hogy visszamenjen a városba. Pár nap múlva a vasúttól hívták az iskola igazgatóját, hogy minden rendben van-e, mert már egy hete előttük áll a suli egyik biciklije, nincs semmi baja, le sincs zárva, de talán jobb lenne, ha visszavinné valaki. Szóval van ilyen, egy hétig senki sem nyúlt ahhoz a drótszamárhoz.

Koppenhágában sem zárják le a bicikliket

A fenti történetre lehetne azt mondani, hogy vidéken történnek ilyen csodák, ott még rendes emberek laknak. De azt is több forrásból hallottam, hogy Koppenhágában sem zárják le a cangákat. Ez nekem mindig városi legendának tűnt.Sőt, azt is hallottam, hogy elég gyakran előfordul, hogy egy jólsikerült buli után az ember néha nem találja meg a bicikljét, és akkor bátran hazaviszi másét. Aki nem fog sokat búslakodni, hanem ő is választ egy másikat. Ez persze alátámasztaná a "nem zárják le a biciklit" elméletet, de nem tudom, hogy ez igaz lehet-e. Melinda a fővárosban lakik, szerinte nem igaz, mert egy mini kerékfogó zár van a bicikliken. És azt vette még észre, hogy nagyon sok elhagyott kerékpár van városszerte. (Rosszindulat ON: lehet, hogy nagyon jó volt a buli.)

Bicikliláncolajozó tündérkeresztanyák

Azért ez a 2011-es hír mindesetre gyanús: a koppenhágai önkormányzatnak gondot okozott, hogy hiába van sok biciklitároló, az emberek mégsem oda teszik le a bringákat, hanem a metró- és vasútállomások közelében. Ami viszont gondot okozhat, ha baleset történik a metróban, mert a kiérkező mentő/tűzoltóság nem tud elég közel parkolni. Ezért bevezettek egy olyan kampányt, hogy ha találtak rossz helyen hagyott bicót, akkor átvitték a legközelebbi tárolóba, majd le is mosták őket, meg meg is olajozták a láncot. Végül tettek rá egy cetlit, hogy "Heló, kicsit rendbetettük a biciklid, de legközelebb, léci, inkább ide parkolj!" A program tanulsága szerint az emberek vették a célzást, a napi 150 áthelyezésből két héten belül csak 30-50 lett, vagyis megtanulták a leckét. A cikkben nem esik szó arról, hogy erővágóval törik fel a lakatokat, vagyis ez a napi 150 bicikli valószínűleg nem volt lezárva. (Bicycle Butlers.).

(Sárga) szalagot kapnak az elhagyott árvák

Azt nem tudom, hogy Koppenhágában divat-e, amit a minap láttam Aarhusban: 

img_20180804_201940.jpgimg_20180804_202029.jpgA szalagon az áll, hogy "összerámoljuk a bicikliket, tépd le ezt a szalagot, ha használod még a tiédet". A dolog hátterében az áll, hogy túl sok használatlan bicaj pihenget a városi bicikliparkolókban, és ezzel elveszik a helyet azoktól, akik tényleg használnák azt. Slagelsében például néhány hét várakozás után összegyűjtik az érintetlen szalagos bicókat, és elárverezik őket. 

Akkor most lezárják a bicikliket vagy sem? 

Őszintén: fogalmam sincs. Ezért elindultam, és végeztem egy nem túl reprezentatív kvantitatív felmérést Aarhus belvárosában. A körülbelül fél órás vizsgálat alatt 20 biciklis fénykép keszült, és minden helyszínen megszámoltam a lakattal lezárt bicikliket. Ez idő alatt 3 alkalommal néztek rám furcsán, és összesen 11 használatban lévő lakatot találtam. Ebből azért messzemenő következtetéseket nem vonnék le, csak az a biztos, hogy a biciklik maximum negyedét zárják le. Aarhusban.  

Ha ti láttatok máshol Dániában lezárt biciklit, vagy olyat, ami nem volt lezárva, kérlek, írjátok meg kommentben! 

Érdekel, hogy milyen biciklis mítoszok vannak még? Kövesd a Facebook-oldalt a héten, és olvass arról, lehet-e sört inni biciklizés előtt, vagy hogy hordanak-e a dánok biciklissisakot. 

És nemsokára elérhető lesz egy interjú a budapesti bringaiskolával, a VELO Budapesttel. Ott is esik szó a dán bicikliskultúráról.